Islamic Widget

Monday, September 16, 2013

Matematik..... oh........ Matematik

Para pendidik, ibubapa, maupun ahli politik bertungkus lumus menilai punca bagi kelemahan yang ketara di bidang matematik, dan mencari penyelesaian kepada masalah. Guru di semua peringkat memainkan peranan penting dalam menangani kebimbangan matematik dengan mempercayai bahawa murid mereka boleh mencapai kejayaan dalam matematik. Tatkala mereka berjaya mengatasi kebimbangan itu, mereka boleh terus maju untuk mengejar cita-cita yang mereka impikan. Sesunguhnya mereka mengakui bahawa:

Ø  Kebimbangan matematik sememangnya wujud di sekolah-sekolah, malahan ia memberi impak yang besar dalam bidang akademik hari ini.

Ø  Semua pihak perlu memainkan peranan membantu murid mengenalpasti kebimbangan itu serta membantu menangani dan mengatasinya kerana ianya memberikan kesan kesan negatif kepada kerjaya mereka di masa depan.

Ø  Guru perlu dilatih untuk menggunakan amalan terbaik dalam pengajaran dan pembelajaran matematik serta mengatasi kebimbangan matematik.

Antara usaha guru yang difikirkan dapat membantu mengurangkan kebimbangan di kalangan murid pula ialah:
  1. mempelbagaikan gaya pembelajaran;
  2. mewujudkan persekitaran yang pelbagai;
  3. merekabentuk pengalaman di dalam kelas matematik supaya murid merasa positif tentang diri mereka;
  4. membuang kepentingan ego daripada amalan bilik darjah;
  5. menekankan bahawa setiap orang membuat kesilapan dalam matematik;
  6. membuat matematik yang berkaitan;
  7. memperkasakan murid dengan membenarkan mereka mempunyai beberapa input ke dalam penilaian mereka sendiri;
  8. membolehkan pendekatan yang berbeza untuk pembelajaran matematik;
  9. menekankan kepentingan pemikiran yang asal, kualiti dan bukannya manipulasi hafalan formula;
  10. ciri-ciri matematik sebagai usaha manusia.

Hakikatnya, para pendidik, ibu bapa dan murid perlu duduk semeja membincangkan perkara yang sesuai demi kepentingan akademik. Guru juga perlu melihat dan menilai 10 usaha guru di atas agar seiring dengan pencapaian murid dalam metapelajaran matematik.

  

Konsep Geometri

Peranan guru dalam memperkembangkan konsep geometri murid pada amnya terbahagi kepada 4 iaitu:

  1. Menentukan aras pemikiran geometri murid di mana guru seharusnya berupaya menentukan tahap pemikiran geometri murid. Dengan itu guru boleh merangka aktiviti pembelajaran dengan lebih baik dan teratur.
  2. Menstruktur proses pembelajaran geometri murid supaya objektif pembelajaran mudah untuk dicapai. Guru harus menyediakan suatu pengajaran yang berkesan dan meninggalkan kesan yang mendalam terhadap murid. Murid dibenarkan melakukan peneroka sendiri seterusnya mengaitkan hasil penerokaan mereka dengan persekitaran dan melalui pengalaman sedia ada.
  3. Murid diberi kebebasan berinteraksi dengan soalan. Murid boleh mengemukakan soalan atau bertanya dalam memahami konsep. Murid juga boleh berinteraksi sesama murid dan pada masa yang sama guru memberi respon yang baik kepada mereka. Murid diberi peluang menyumbangkan idea mereka, guru menerima apa sahaja pendapat mereka disamping memberikan tunjuk ajar bagaimana hendak memberikan pendapat dan idea.
  4. Guru membuat penilaian dengan menggunakan strategi penilaian alternatif seperti penglibatan sepenuhnya murid didalam penyediaan tugasan, murid mengambil bahagian pada setiap tugasan, perbincangan kumpulan, sumbangsaran dan sebagainya. Dengan ini  murid dan guru mampu menjadikan matematik itu lebih bermakna.